DET DEKORATIVES STRATEGI KAN VÆRE SOM EN MASKINE

En af de store glæder ved at gå på opdagelse i Kunstindustrimuseets arkiver, nu Designmuseum Danmark, er at finde et væld af eksempler på det dekorative. Altså i det, der ikke er ren kunst. Det, der ikke er ren brugsdesign. Det, der ikke er ren arkitektur. Papirarbejder, bogværker, keramik, smykker, sølvtøj, udsmykninger på møbler, paneler.

Når man først har faet øje på det dekorative, så vrimler det med eksempler i alle mulige andre kunstarter end netop kunsthåndværket. For den rene kunst, det brugbare design og arkitekturen benytter sig i vid udstrækning af det dekoratives “strategier”. Det dekoratives strategi kan være som en maskine, der med bestemte intervaller og indviklede rytmer befæster en flade, et felt eller en kant. På samme måde sætter kunstneren, designeren og arkitekten mange gange en “maskine” i gang, der genererer facade- og ruminddelinger med helt særlige rytmiske forhold. Eller kunstneren etablerer en grundrytme i sit maleri eller sin skulptur, der udspringer af det dekorative.

Dette er et oplæg til en udstilling, der med eksempler fra Kunstindustrimuseets samling af dekorative værker viser, hvor tæt forbindelsen mellem det dekorative og det rent kunstneriske kan være – i dokumenterede forbindelser eller i spring og kortslutninger, der alle har et til fælles: kunstenergien! Hvert udstillingsrum specialindrettes og bliver derfor den besøgendes første skridt ind i forståelsen og oplevelsen af netop forbindelserne, springene og kortslutningerne.

Hvert udstillingsrum specialindrettes og bliver derfor den besøgendes første skridt ind i forståelsen og oplevelsenaf netop forbindelserne, springene og kortslutningerne. Deko01 Deko02 Deko03 Deko04 Deko05 Deko06 Deko07 Deko08 Deko09 Deko10