DANSKE ARKITEKTER NOMINERET TIL INTERNATIONAL PRIS FOR BEDSTE BUD PÅ BÆREDYGTIG BYDEL

MIPIM Award i Cannes er en af verdens førende konferencer for arkitektur og investeringer i byer, regioner og fast ejendom. I år tæller messen omkring 15.000 virksomheder, organisationer, developere og arkitekter fra ca. 80 lande, som alle mødes i Cannes fra den 8.-11. marts.

Pixel Haveby

Med baggrund i Områdeløft for Sundholmskvarteret på Amager , har Bertelsen og Scheving Arkitekter ApS udviklet et forslag til det nye bæredygtige boligområde Sundholm Syd. Om-ådet får pixelhaver og boliger i forskellige højder med tagterrasser. I de små pixelhaver kan den enkelte beboer dyrke grøntsager og blomster, buske og træer. – Den første del, der bliver bygget, er de særlige Almen Bolig+-huse, som Boligforeningen 3B vil opføre. Grobunden for et bæredygtigt socialt liv mellem husene er et tilbud, som tiltrækker brugerne – fx kan man i stueetagerne indrette værksteder, serviceerhverv, butikker og andre funktioner, der vil skabe liv i havebyen, siger partner og arkitekt maa Jens Bertelsen.

Bæredygtig arkitektur

Med en krog i fremtidens bæredygtige arkitektur er København igen sat på verdenskortet som vigtig metropol med den bæredygtige bydel Pixel Haveby. Hjertet i projektet er, hvordan man skaber et aktivt, socialt liv blandt områdets beboere gennem Pixel-haver eller opholdssteder. ”Vi har aldrig før tegnet så mange pixel-småhaver og mødesteder og huse, der signalerer ”velkommen i vores kvarter”, fortsætter Jens Bertelsen.

Tegnestuen vandt opgaven ved en indbudt konkurrence udskrevet af Københavns Kommune.

Bertelsen & Scheving Arkitekter ApS er stiftet i oktober 2007 og udmærker sig med et enestående bredt erfaringsgrundlag hos de to partnere, arkitekter Jens Bertelsen og Hans Scheving. Med sig har de et kreativt, ungt team på i alt 16 medarbejdere. Der er altid et element af kulturarv til stede i tegnestuens arbejder, som den savannestald, der blev færdigbygget i 2010 i Knuthenborgs 660 ha store romantiske have, som tegnestuen har restaureret en del af 2006-2009, som den omfattende restaurering af det fredede Rosenhus fra 1914 – Tuborgs tidligere administrationsbygning i Hellerup, tegnet af Anton Rosen.

Tegnestuen arbejder pt. på en ny administrationsbygning til Haldor Topsøe a/s i Frederikssund. En opgave, der også blev vundet i en indbudt konkurrence i efteråret 2010.

Den 31. januar 2011

Læs om Pixel Haveby her